- i v roce 2015 pokračoval trend poklesu hodnoty značky velkých institucí na českém finančním trhu, naproti tomu hodnota řady menších bank a pojišťoven rostla
- více než trojnásobně zvýšily svou hodnotu značky Fio banka a AEGON Pojišťovna
Na základě metodiky BrandWorth sestavila žebříček společnost Commercial Solutions. Cílem žebříčku je jasně kvantifikovat hodnotu značek bank a pojišťoven na českém trhu, a moci ji díky konstantní metodice porovnávat v čase. Aktuálně zveřejněný žebříček vychází z údajů, které banky a pojišťovny zveřejnily za rok 2015.
V čele žebříčku bank i v letošním roce obhájila prvenství s nejhodnotnější značkou Česká spořitelna, následovaná Komerční bankou a Československou obchodní bankou. Nejrychleji rostla v procentním vyjádření hodnota značky Fio banka (meziročně o 382 %).
Hodnota značky hodnocených bank na českém trhu v roce 2015 | (dolní mez hodnoty značky v mil. Kč) | |
1 | Česká spořitelna, a.s. | 62 614 |
2 | Komerční banka, a.s. | 49 904 |
3 | Československá obchodní banka, a.s. | 46 454 |
4 | GE Money Bank, a.s. (dnes MONETA Money Bank, a.s.) | 21 993 |
5 | UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s. | 20 914 |
Zdroj: Analýza BrandWorth, Fincentrum Banka roku 2016
Také v žebříčku hodnoty značek pojišťoven nenastaly v pořadí oproti předchozímu ročníku žádné změny: nejhodnotnější značku má Kooperativa pojišťovna, a.s., Vienna Insurance Group, následována Českou pojišťovnou a Českou podnikatelskou pojišťovnou. Nejvyšší procentní růst hodnoty vykázala za rok 2015 AEGON Pojišťovna (meziročně o 309 %).
Hodnota značky hodnocených pojišťoven na českém trhu v roce 2015 | (dolní mez hodnoty značky v mil. Kč) | |
1 | Kooperativa pojišťovna, a.s., Vienna Insurance Group | 15 203 |
2 | Česká pojišťovna a.s. (individuální výkazy) | 11 604 |
3 | Česká podnikatelská pojišťovna, a.s., Vienna Insurance Group | 1 241 |
4 | Allianz pojišťovna, a.s. | 1 225 |
5 | BNP Paribas Cardif Pojišťovna, a.s. | 1 134 |
Zdroj: Analýza BrandWorth, Fincentrum Banka roku 2016
„Image značky a její hodnota nejsou již dávno důležité jen pro manažery marketingu a obchodu finančních institucí. Image značky tvoří ve finančních službách na rozvinutých konkurenčních trzích jednu z hlavních konkurenčních výhod, a podílí se nemalou měrou na hodnotě celé společnosti. Z tohoto úhlu pohledu je to strategická informace pro vlastníky bank a pojišťoven i jejich potenciální investory,“ komentuje výsledky docentka Romana Čižinská, spoluautorka prezentované studie.